הסל שלך

הסל שלך ריק

הענקת לחות לעור התינוק

הענקת לחות לעור התינוק

לעור, האיבר הגדול ביותר בגופינו, תפקידים רבים לאורך כל שלבי החיים. הוא מהווה את המחסום בין סביבת פנים הגוף לסביבה החיצונית וכך מגן עליו מפני אובדן מים וגורמים מזהמים, שומר על חום הגוף וקולט מידע מהסביבה באמצעות חוש המישוש. 

לעור התינוק מיוחסות לרוב תכונות של עור אידיאלי - כולנו רוצים עור "חלק כמו עור של תינוק", אולם מעבר לרכות ולגמישות, עורם של תינוקות עדיין ממשיך להתפתח בשנתיים הראשונות ולכן עדין, רגיש ופגיע יותר מעורם של המבוגרים. בשל כך חשוב לשמור עליו ולסגל שגרת טיפול וטיפוח להגנה יומיומית.

 

למה בעצם עורם של תינוקות רגיש יותר?

ישנם הבדלים מבניים חשובים בין עורם של תינוקות לעורם של מבוגרים. תפקיד האפידרמיס, השכבה העליונה של העור, כמחסום דו כיווני בין סביבת פנים הגוף לסביבה החיצונית, חיוני להישרדות בכל שלבי החיים, אולם בשנתיים הראשונות לחייהם של תינוקות מחסום זה דק יותר ונמצא עדיין בשלבי התפתחות. העור הדק רגיש יותר לאובדן מים, דבר המקשה עליו לשמור על רמה נאותה של לחות, תנאי הכרחי לתפקודו התקין.  בנוסף לכך הוא גם רגיש יותר למזהמים מהסביבה. בשל גורמים אלה, לעורם של תינוקות יש נטייה להיות מגורה ולכן מצריך הגנה ושמירה מוקפדת ומיוחדת.

מעבר לשינוי מבני זה, ישנם פקטורים נוספים הגורמים לעורם של תינוקות להיות רגיש יותר. אצל תינוקות היחס הגבוה בין שטח פני העור למשקל הנמוך של התינוק, מגביר את הסיכוי לאיבוד מים מהעור וחשיפה למזהמים מהסביבה. בנוסף לכך מערכת חילוף החומרים ופינוי רעלים עדיין לא מפותחת דיה. כל אלה בשילוב עם שכבת שומן תת עורית לא מפותחת ושברירית מגבירים את רגישות עורו של התינוק.

מומלץ להשתמש בקרם לחות עשיר שעשוי לשפר את תפקוד המחסום העורי, החיוני מאוד בשלבים אלה.

 

מה הם הגורמים ליובש וממה מומלץ להישמר?

עור יבש אצל תינוקות יכול להופיע כמעט בכל מקום בגוף ועלול לגרום לגירוי ואי נעימות בעור. הוא נפוץ במיוחד בעונת החורף, בתנאים של אוויר קר ויבש וחימום הבית. לחות נמוכה עלולה לגרום לייבוש השכבה העליונה של העור בה מצויים מים וגורמי לחות טבעיים כמו שמנים וחומצות שומן. אצל תינוקות עם נטייה לעור יבש, יובש עלול להתפתח גם בקיץ בשל תנאי מזג האוויר, מזגנים וחשיפה לכלור במי הבריכה.

ישנם גם כימיקלים מהם מומלץ להימנע. לעיתים מוספים למוצרי קוסמטיקה ומוצרי תינוקות רכיבים המיועדים לשמירה על המוצר. רכיבים אלה עלולים לגרות את עורו העדין של התינוק, לכן מומלץ להימנע מהם. מומלץ להתעכב, לקרוא את רשימת הרכיבים ולדעת לזהות את אלה העלולים לגרות את העור: חומרים משמרים הנפוצים במוצרי קוסמטיקה כמו פראבנים ופנוקסיאתנול או רכיבי בישום שונים, אשר לא הוכחו בהכרח כמזיקים לעור, אך ישנם כאלה הרגישים אליהם.

לסיכום, כיצד ניתן להגן על עור התינוק ? 

לחות והגנה על עורו העדין של התינוק עוזרים בשמירה על המחסום העורי וכך מגינים עליו מפני יובש, מזהמים סביבתיים ורכיבים העלולים לגרות את העור. הנה כמה טיפים שיעזרו לשמור על שגרת טיפול לשמירה על עורם של תינוקות החל מרגע הלידה:

  • ראשית, אין צורך במקלחות תכופות מידי כיוון שאלה עלולות להסיר את השמנים הטבעיים מעורם של תינוקות. מומלץ על מקלחת קצרה יחסית, עד 10 דקות במים פושרים.
  • מיד לאחר המקלחת וייבוש התינוק במגבת, מומלץ למרוח את עור התינוק בקרם לחות עשיר, על מנת לשמור על הלחות ולמנוע איבוד מים מהעור.
  • במצבים בהם עורו של התינוק נוטה יותר ליובש כדאי לשקול למרוח קרם לחות פעמיים ביום.
  • כאשר יש יובש ואדמומיות באזור הפנים והלחיים מומלץ להשתמש בקרם לחות ייעודי לעור הפנים.
  • כאשר היובש מלווה גם באדמומיות ייתכן ומדובר באטופיק דרמטיטיס. במקרים אלה או במקרים בהם היובש לא חולף גם לאחר שימוש בקרם לחות, מומלץ להתייעץ עם רופא.
לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה