הסל שלך

הסל שלך ריק

כל מה שצריך לדעת על תפרחת חיתולים

כל מה שצריך לדעת על תפרחת חיתולים

נכתב ע״י עינת ששון, יועצת מדעית למוסטלה

תפרחת חיתולים כשמה כן היא, נראית כפריחה אדומה על ישבן התינוק ולעיתים מופיעה גם על איברי המין. התפרחת נפוצה אצל תינוקות וילדים מתחת לגיל שנתיים, כאשר בממוצע כמעט כל תינוק סובל ממנה במהלך שלוש השנים הראשונות לחייו לפחות פעם אחת. התקופה הבעייתית ביותר היא בטווח גילאי 9-12 חודשים, כאשר בתקופה זו התינוק עדיין יושב רוב הזמן וניזון בעיקר ממזון מוצק המשנה את חומציות הצואה. חיכוך חיתול רטוב על עורו הרגיש של התינוק הוא הסיבה הנפוצה ביותר לתפרחת חיתולים.

גורמים נפוצים נוספים לתפרחת חיתולים הם: גירוי של חומציות השתן או הצואה על העור, אכילת מזון חדש או שימוש במוצרים העלולים לגרום לתגובה אלרגית, כמו סבון רחצה או נוזל / אבקה לכביסה. בנוסף, עור רגיש, חיתול צמוד מדי לעור או נטילת אנטיביוטיקה הן על ידי התינוק והן על ידי האם המניקה עלולים לגרום גם הם לתפרחת חיתולים.


להלן מספר טיפים למניעה וטיפול בתפרחת חיתולים:

הסוד הוא נקי ויבש 

הדרך הטובה ביותר למניעה ולטיפול בתפרחת חיתולים היא לשמור על האזור נקי ויבש. הניחו את התינוק על מגבת (הזדמנות טובה להשכיב על הבטן!), הורידו את החיתול ותנו לתינוק זמן משחק. הקפידו על זמן כזה מידי יום על מנת לתת לאזור עור הישבן הזדמנות להתאוורר.

החתלה נכונה 

בזמן ההחתלה נקו את האזור בעדינות, במידה ואתם משתמשים במגבונים אל תשפשפו את העור והימנעו משימוש במגבונים המכילים אלכוהול. בסיום חתלו את התינוק בחיתול המתאים למידתו ובדקו שאינו מהודק מידי לעור. למניעת תפרחת חיתולים ואף בזמן טיפול ניתן להשתמש בקרם החתלה המכיל אבץ, המרגיע את העור ומונע מגע בין הצואה ורכיבים מגרים אחרים לבין העור העדין של התינוק. ודאו שהקרם מספיק שומני ולא נדבק לחיתול. אין להשתמש במוצרי הטלק שהיו נהוגים בעבר, בין היתר עקב החשש שהתינוק ישאף את האבקה שעשויה להזיק לריאות.

פחות הוא בעצם יותר 

כאשר מדברים על מניעה או טיפול בתפרחת חיתולים, חשוב להימנע ממוצרים המכילים בישום העלולים לגרום לגירוי וכן כדאי להעדיף מוצרים שהם היפואלרגניים. מבחינת ביגוד - כדאי לבחור מכנסיים העשויים מבדים נושמים כמו כותנה ופחות בדים המכילים פלסטיק או גומי העלולים ליצור סביבה לחה וחמה סביב החיתול.

טיפול בתפרחת 

עם הופעת תפרחת מומלץ להחליף חיתול ברגע שהוא נרטב או מתלכלך. גם בלילה בדקו את החיתול כל כשלוש שעות ואם יש צורך - החליפו אותו. נסו לתת לתינוק מעט יותר מים לשתייה על מנת לדלל את חומציות השתן וכן הפחיתו מיצי פירות על מנת לא ליצור שתן חומצי וצורב.

התערבות רפואית 

מומלץ לפנות לרופא במידה והתפרחת אינה משתפרת תוך מספר ימים או כשיש החמרה במצב העור ונראה כי תפרחת החיתולים מתפשטת. גם במקרים בהם מופיעים כתמים צהבהבים המעידים על זיהום או במקרים בהם התפרחת מלווה בשלשולים מעל 48 שעות או חום כדאי לפנות לרופא הילדים.

עודכן ע"י קארין ביטרמן זנדהאוז יועצת מדעית למוסטלה

 

לכתבה הקודמת